english

Voor elk bedrijf een eigen bordspel

Voor elk bedrijf een eigen bordspel
Artikel Het Parool – 12 maart 2005 – Herman Stil

Bordspellen voor bedrijven. Een half jaar geleden bedacht Amstelvener Bas Kesting dat hij daar zijn werk van wilde maken. Deze maand komt zijn eerste spel uit. Honderdtwintig hoogglanzende plastic diamantjes klateren in het schaaltje. Zes spelers – maximaal – moeten die ruwe steentjes in de diamantslijperij van het Amsterdamse Coster Diamonds bewerken. Dit alles vindt plaats op een klassiek spelbord. De eerste stap: van de zagerij naar de rondeerafdeling. Met een worp van de dobbelsteen wordt bepaald hoeveel diamantjes door mogen. Zo gaat het verder. De steentjes worden gepolijst en uiteindelijk verkocht, alles bepaald met een worp van de dobbelsteen.

Het spel heet Diamantino, is bedacht door het Amstelveense bedrijf Spel-Maker en is niet in de speelgoedwinkel te koop. Bas Kesting van Spel-maker ontwikkelt bordspellen voor bedrijven. Diamantino is een opdracht van Coster Diamonds. “Ik giet economische theorie in een bordspel,” zegt de 36-jarige Amstelvener. Vorig jaar zomer bedacht hij de kruisbestuiving tussen spelletjes en economie, twee maanden geleden begon hij zijn idee te peilen bij bedrijven, volgende week is het eerste spel klaar. Kesting heeft zes soorten bordspellen in het repertoire, met namen als Just in time (de variant die voor Diamantino is gebruikt), Projecto of de Geografische variant. Drie ervan zijn helemaal uitgekristalliseerd. “Ondernemingen kunnen hun bedrijfsproces over elk van die spellen heenleggen. Het zijn spellen waarin het bedrijf de hoofdrol speelt.”

Een spel voor een makelaar? Voor het Amstelpark?
Bloemenveiling Aalsmeer? Dat wordt schuiven met bloemen. Een makelaar? Een spel met huizen. De mogelijkheden lijken eindeloos. “Zolang er maar sprake is van een herkenbaar bedrijfsproces.” Kesting ontwerpt de spellen zelf, vervolgens worden ze gemaakt bij een verpakkingfabriek in Groningen. Die drukt de spelborden en de klassieke spelletjesdoos van 29 bij 29 centimeter. Met de spellen gaat Kesting veel verder dan het simpele kwartetspel met logo, dat nog wel eens door bedrijven in de handen van een klant wordt gedrukt. “Veel spellenfabrikanten verwerken een logo in het spel en een paar vragen die op het bedrijf slaan en dan roepen ze dat ze een op die onderneming toegesneden spel hebben gemaakt. Alleen de doos veranderen is niet genoeg. Ik verwerk ook de marketingboodschap en de bedrijfsfilosofie in een spel.”

Inmiddels werkt hij ook aan een computerspel.” Het idee is een interactieve stad waarin de mensen een eigen adres hebben en van wie zichtbaar is of ze online zijn.” Hij stuurde de laatste maanden een aantal bedrijven proefspellen en kreeg opmerkelijk veel respons – positief en negatief. “Ik merk dat bordspellen bedrijven inspireren. Ze vinden dit een origineel idee.”

Coster Diamonds legt Diamantino in zijn giftshop
Door zich op bedrijven te richten omzeilt Kesting de consumentenmarkt voor bordspellen, die ruwweg is verdeelt tussen het Nederlandse Jumbo (Stratego, Mens erger je niet) en het Amerikaanse Hasbro (Monopoly, Trivial Pursuit). “Op dit moment wil ik niet naar de consumentenmarkt,” zegt Kesting “Daarvoor zijn de oplages te klein. Bovendien moet ik concurreren met de grote jongens en dat doe ik nog eventjes niet.” Coster legt Diamantino wel in zijn giftshop. “Wat bedrijven ermee doen is aan hen. maar de spellen zijn in eerste instantie bedoeld als relatiegeschenk of als geschenk voor het personeel. Daarvoor zijn ze ideaal. Spelletjes worden nooit meer weggedaan, hooguit doorgegeven.”

Het wordt heel interessant bij ongeveer vijfhonderd stuks, maar vanaf 250 stuks kosten de spellen de opdrachtgever ongeveer acht tot tien euro per stuk,” aldus Kesting. Hij studeerde economie aan de Vrije Universiteit, gevolgd door een opleiding tot Art Director. Spel-Maker heeft inmiddels vier opdrachten voor spellen binnen en nu al krijgt hij te horen dat bedrijven zich voor het kerstcadeau weer melden. Kesting heeft zichzelf duidelijke doelen gesteld. Zijn belangrijkste concurrent zet 3,5 miljoen euro per jaar om. In zijn eerste jaar is Kesting tevreden met één procent van die omzet. Uiteindelijk denkt hij aan een marktaandeel van vijf tot tien procent. “Maar dat is nu nog vooral ambitie.”
Artikel Het Parool – 12 maart 2005 – Herman Stil