english

Serious Games of digitale simulatie?

Artikel Sales Online – 3 april 2008

Amstelveen, 26 maart 2008 – Het GATE project (Game research for training and entertainment) van TNO en de Universiteit Utrecht heeft 10 miljoen euro subsidie ontvangen van de Nederlandse overheid voor het ontwikkelen van Serious Games en digitale simulaties. Wat is een Serious Game, en wat is het verschil met een een simulatie? Voor welk doel zijn zij geschikt? Spellenmaker Bas Kesting legt uit:

Serious Games of bedrijfsspellen zijn spellen met specifieke leerdoelen. Deze serieuze spellen worden ingezet in onderwijsinstellingen en als trainingstool bij bedrijven en instellingen. De spellen varieren van eenvoudig tot zeer complex. De spellen varieren ook van abstract tot zeer realistisch.

Serious Game of digitale simulatie?
Een digitale simulatie is een realistische simulatie van de werkelijkheid. De toegevoegde waarde van complexe digitale simulaties is groot bij het trainen van generaals, dokters, piloten of schippers. Zij kunnen onbeperkt oefenen en schade tijdens het oefenen is slechts virtueel. Maar een digitale simulatie is nog geen spel. Een spel heeft een thema, geluk, strategie en interactie, wanneer één van deze pijlers ontbreekt is het geen spel. Simulaties hebben geen geluksfactor en ook de strategie is wezenlijk anders, een spel kun je winnen of verliezen, een simulatie niet.

Daar waar Serious Games ophouden, beginnen simulaties.

Serious Game als training.
De toegevoegde waarde van Serious Games is groot bij het trainen van managers en medewerkers. Vooraf gekozen leerdoelen staan centraal, en teams van managers en beleven spelenderwijs de resultaten van hun acties. De geluksfactor is beperkt aanwezig maar niet doorslaggevend, de gekozen strategie is doorslaggevend. Spel-Maker heeft het afgelopen jaar vier van dergelijke spellen ontwikkeld en geproduceerd, op het gebied van ISO en kwaliteit, HRM, Supply Chain Management en teambuilding.

Spel als relatiegeschenk.
De toegevoegde waarde van een spel als relatiegeschenk is ook groot. De doelgroep speelt in een positieve sfeer met de producten en diensten van de opdrachtgever. Vooraf wordt wel een boodschap maar geen specifieke leerdoelen geformuleerd, behalve dat de producten en diensten op een positieve manier worden gepresenteerd.

Welk type spel voor welk doel het best werkt is dus afhankelijk van de doelgroep, de boodschap en de leerdoelen. Meer voorbeelden vindt u op www.spel-maker.nl.

Spel-Maker is tevens standhouder tijdens de Nationale Salesdag op 22 mei.

Artikel Sales Online – 3 april 2008