english

Nibud wil met bordspel jeugd bereiken

Artikel Het Parool – 6 nov 2007 – redactie Zaken

Spel-Maker ontwikkelt Bling Game om jongeren met inkomen om te leren gaan.

AMSTERDAM, 6 november 2007 – Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) komt met een bordspel over geld. Met de Bling Game wil het Nibud bevorderen dat ouders met hun kinderen meer praten over geld. Het Bling-spel is bedacht door het bedrijf Spel-Maker van Amstelvener Bas Kesting.

Geld is noodzakelijk, maar ook leuk, wil het Nibud met het spel duidelijk maken. “Met Bling Game wordt de realiteit nagebootst,” zegt Nibud-directeur Gerjoke Wilmink. “De keuze is aan de spelers. Kiezen zij voor meer veiligheid en zekerheid, dan kunnen ze tijd maken voor een baantje, of investeren in een opleiding waardoor ze straks meer gaan verdienen. En met een hoger salaris, kunnen ze meer sparen, zodat ze sneller hun doelen bereiken.” Wie het eerst negenduizend euro spaart, heeft het spel gewonnen.

Kesting ontwikkelde Bling Game in juni van dit jaar aanvankelijk voor een geldproject van de provincie Utrecht, die er VMBO leerlingen mee wil bereiken. “Het Nibud vond het zo goed bij zijn eigen doelstellingen passen dat ze gevraagd hebben of ze het over mochten nemen”, zegt Kesting. Dat kon. “Ik heb wat kleine wijzigingen aangebracht, maar aan de spelregels is niets wezenlijks veranderd.” Kesting heeft meer bordspellen op zijn naam staan, onder andere voor Siemens, Coster Diamonds en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het zijn zowel trainingsspellen als plezierspellen.

Bling Game kan inmiddels worden besteld, voor 27,50 euro. Het spel is bedoeld voor twee tot vier spelers vanaf twaalf jaar.

Artikel Het Parool – 6 nov 2007 – redactie Zaken