english

In elf stappen een eigen spel

Artikel Volkskrant – 15 aug 2006 – Maartje van Hoek

Bas Kesting (38) ontwerpt en maakt spellen met een vleugje bedrijfseconomie. Over vijf jaar wil hij dat zijn `spel van het jaar´ in alle speelgoedwinkels te koop is.

Of hij valkuilen is tegengekomen tijdens het starten van zijn bedrijf? Genoeg, zegt Bas Kesting (38) uit Amstelveen. Anderhalf jaar geleden bedacht hij in een Braziliaanse hangmat zijn nieuwste beroep: Spellenmaker. Eenmaal terug in Nederland begon de uitdaging: `Waar koop je in hemelsnaam duizend dobbelstenen?´ De markt voor bedrijfsspellen in Nederland kon beter, bedacht Kesting ruim een jaar terug na het zien van een bedrijfsspel in een goedkope doos met een speelbord gemaakt van doordrukkarton. De Amstelveense muzikant, econoom en art-director ging achter zijn computer zitten en schreef een businessplan voor zijn toekomstige spellenmakerij. Even geld lenen om te starten? Daar dachten ze bij de bank anders over. `De banken waren niet toeschietelijk. Ze bieden je wel een paraplu aan als het niet regent, maar ho maar als jij met een risicovol idee komt.´

Diamanten
Kesting had ongeveer twaalfduizend euro nodig om zijn eerste spel van begin tot eind te produceren. Dat werd een spel waar zes diamantzoekers het tegen elkaar opnemen. De spelers spelen met diamanten en doorlopen drie fasen in het slijpen van hun blinkende stenen: zagen, polijsten en ronderen. Wie zijn diamanten als eerste heeft verkocht, is de winnaar van het spel. Kesting verkocht de Diamantino-spellen via diamantair Coster Diamonds, die het spel onder andere als relatiegeschenk gebruikte. De overige bordspellen gebruikt Kesting als voorbeeld. Hij stapt naar grote bedrijven, gewoon gevonden in de Gouden Gids, en laat het spel zien. Met de boodschap: `Dit kan ik voor u maken, maar dan op uw bedrijf gericht´, sleept hij zijn klanten binnen. Ruim achttien maanden later heeft de art-director diverse bedrijfsspellen ontworpen. Voor het Ministerie van Verkeer en Waterstaat maakte hij een spel met Nederland als speelterrein. De federatie van dansleraren kreeg een gezelschapsspel waarin de cha-cha, tango en rumba centraal staan. Kesting maakt spellen met een vleugje bedrijfseconomie.

Elf-stappenplan
Zijn studie economie komt daarbij nog elke dag van pas. Als een bedrijf met hem in zee gaat, gebruikt hij zijn zelf ontworpen 11-stappenplan. Ik luister naar hun verhaal en kruip daarna achter mijn computer om een spel te maken waar mensen iets van leren.´ In het begin ging Kesting met bedrijven om de tafel voor een brainstorm-sessie en legde zijn ziel en zaligheid op tafel. ‘Als je alles vertelt, geef je teveel weg en ben je niet meer nodig.´ Nu doorloopt hij nog wel het denkproces, maar de uitwerking gebeurt achter gesloten deuren. Dat Kesting zowel proces-analist, muzikant als art-director was voordat hij als spellenmaker aan de slag ging, helpt hem nu enorm. De lef van op het podium staan, het creatieve van posters en flyers ontwerpen als art-director en niet op zijn minst de zakelijke aspecten die hij vooral van zijn vader meekreeg. `Telefonisch contact leggen bijvoorbeeld, maar ook bedrijven spreken en snappen waar ze over praten. En daarna de link leggen met een spel´. Vlak nadat Kesting begon met zijn bedrijf en er een verhaal over hem verscheen in de lokale weekkrant van Amstelveen, stond zijn telefoon roodgloeiend. Kesting schrok ervan. Want de mensen die belden, waren meestal geen geïnteresseerde marketingmanagers -zoals zijn bedoeling was- maar vooral gelukszoekers. `Mensen die snel geld wilden verdienen en dat bij mij wilden halen. “Ik ga je groot maken, samen gaan we rijk worden”, zeiden ze.´ Maar Kesting, ex-leadzanger van reggaeband Instant Seawater, had dat in zijn muzikale periode al zo vaak gehoord, dat hij er niet in trapte. `Tijdens de eerste maanden dat je bedrijf bestaat, heeft iedereen behoefte aan een coach. Snelle geldzoekers bellen en bieden hulp aan. Wel tegen een forse vergoeding natuurlijk. Daar moet je niet met open ogen intrappen.´

In zijn tot kantoor omgebouwde woonkamer heeft Kesting de spellen uitgestald die hij tot nu toe produceerde. `Werken aan een spel doe ik vaak ´s avonds. Daarna hoef ik maar twee meter te verhuizen om te slapen.´ In de toekomst wil de ontwerper een kantoor áán huis, in plaatst van erin. Over vijf jaar wil Kesting naast een eigen kantoor, ook zijn eerste `spel van het jaar´ in alle speelgoedwinkels hebben. De Nederlandse gezelschapsspellenmarkt is niet zo groot als in buurland Duitsland. Met de Kamer van Koophandel besprak Kesting daarom zijn toekomstideaal: een spel in Duitsland op de markt brengen. Samen schreven ze een subsidieplan. Onlangs kreeg hij van de Kamer van Koophandel 11.500 euro exportsubsidie toegewezen. Daarmee probeert Kesting ook in Duitsland zijn spellenmethode aan de man te brengen.

Artikel Volkskrant – 15 aug 2006 – Maartje van Hoek