Nederlands

Spel-Maker bedenkt al 10 jaar unieke spellen voor relaties of training

Bas Kesting uit Amstelveen is al tien jaar succesvol met het bedenken, ontwikkelen en maken van spellen. Spel-Maker veroverde in korte tijd een heel eigen positie met op maat gemaakte bordspellen, die ingezet worden voor training, promotie en educatie.

Dat Spel-Maker naam heeft gemaakt met de zelf ontwikkelde bord- en kaartspellen blijkt uit de indrukwekkende lijst opdrachtgevers, met daarbij bekende bedrijven als KPN, Siemens, TNO, PGGM en NUON maar ook organisaties zoals de politie, Nibud en Rotary International.

Voor elke opdrachtgever wordt een specifiek spel gemaakt, helemaal geënt op het bedrijf of de organisatie. Dat kan om een trainingsspel gaan, waarin de focus ligt op bedrijfs-economische processen. Als voorbeeld noemt hij een spel voor KPN, waarin wordt getoond welke handelingen een positieve of negatieve invloed hebben op klanttevredenheid. “Door aan de juiste knoppen te draaien kun je tot betere resultaten komen,” zo beschrijft Kesting de kern van het spel.

Toegevoegde waarde

Dit type spellen komt voort uit de achtergrond van Bas Kesting als procesanalist. Spelontwerpers komen veelal uit de creatieve hoek en dat levert een ander type spellen op. Juist zijn kennis van bedrijfsprocessen levert een toegevoegde waarde. Het zijn unieke producten, benadrukt hij. “Werken met een sjabloon zoals elders gebeurt doe ik niet.”

Serious games zijn er ook in de vorm van computerspellen maar fysieke spellen werken volgens hem beter voor trainingsdoeleinden. “Je speelt dan niet alleen maar je zit met je hele team om tafel, kijkt elkaar in de ogen en je moet samen aan de slag met de opdrachten. Het leereffect is zo veel groter dan bij gebruik van een digitaal spel.”

Relatiegeschenk

Een spel over je eigen bedrijf als relatiegeschenk, voor promotiedoeleinden of bij een jubileum is een andere dienst van Spel-Maker. Ook dan zorgt Kesting dat het product helemaal is toegesneden op de klant. Hij heeft daarvoor een methode ontwikkeld gebaseerd op elf vragen die aan de opdrachtgever worden gesteld. De antwoorden zijn de bouwstenen voor het spel.

Daar komt dan bijvoorbeeld het spel Hijsen! uit, gemaakt voor hijskranenverhuurder Boekestijn. De spelers krijgen te maken met alle type kranen die het bedrijf kan inzetten. Aan de hand van de opdrachten in het spel wordt een beeld gegeven van de mogelijkheden en het werkgebied van de kranenverhuurder. Het is daarmee een uniek communicatiemiddel.

Educatieve spellen zijn het derde type spellen die bij Spel-Maker worden ontwikkeld en gemaakt. Scholen kunnen daarmee een specifiek leerdoel op een andere manier overbrengen, maatschappelijke organisaties kunnen met een spel laten zien waar ze voor staan.

Kwaliteit

Spel-Maker draagt er zorg voor dat bij de productie kwaliteit en duurzaamheid voorop staan. De speelstukken komen bijvoorbeeld uit Engeland, de speelkaarten worden in België gemaakt bij gecertificeerde bedrijven, en de afwerking is in Brabant.

Dankzij de kennis en ervaring die Kesting in de afgelopen tien jaar heeft opgedaan is hij als expert benaderd om mee te werken aan een boek over Serious Gaming, dat deze maand verschijnt. Zijn bijdrage gaat over de ingrediënten van een spel en de vraag wat een spel een spel maakt.