english

Bling game leert jeugd omgaan met geld

Artikel Algemeen Dagblad – 8 juni 2007

UTRECHT. Bling game wil jongeren spelenderwijs leren omgaan met geld. Vandaag presenteren Spel-Maker en Provincie Utrecht dit spel als onderdeel van een project ter voorkoming van schulden. Vooral vmbo-leerlingen krijgen te maken met het spel en de bijbehorende gastlessen door mensen uit het bedrijfsleven. Het project is opgezet door de provincie Utrecht. Projektleider Esther Slinkman:”Uit onderzoek van het NIBUD blijkt dat jongeren van het vmbo zich vaak laten verleiden om schulden aan te gaan. Op deze scholen is het dan ook belangrijk dat via het spel leerlingen leren hoe zij het beste met verleidingen om moeten gaan.” Hoewel de naam “Bling Game” anders doet vermoeden, is het geen computerspel maar een klassiek bordspel. “We hebben daar bewust voor gekozen omdat je dit samen moet spelen. Als de ene speler een duur mobieltje wil kopen, kan een ander zeggem; dat moet je niet doen joh, zo kom je nooit uit de schulden! En dat is precies de bedoeling, dat jongeren elkaar ook corrigeren.”

Drie leerlingen van het X11 College in Utrecht hebben meegedacht. Stephanie van der Linden: “Ik vond het erg leuk om mee te werken. Ik denk dat het wel aanslaat bij jongeren. Mij heeft het ook aan het denken gezet ook al heb ik geen schulden.” Spelmaker Bas Kesting: ” De speler kan zelf kiezen welke weg hij bewandelt; zo kan hij kiezen voor CWI, uitzendbureau of de universiteit, maar ook voor duurdere wegen als vakantie, winkelcentrum of Casino. Spelers ontvangen schuldkaarten als ze onderweg geld lenen of geld uitgeven wat ze niet hebben. Mocht de speler in de schulden komen dan biedt het spel ook mogelijkheden om weer uit de schulden te komen. De winnaar is de speler met de meeste diamanten.

Artikel Algemeen Dagblad – 8 juni 2007